Vil male byen blå

Gorine forum i gata fremfor Sandens kjøpesenter

Gorine Forum vil male byen blå

Gorine Forum har tatt initiativ til en ny type kampanje i november, da mange butikker ellers kjører Black Friday-tilbud. Hun ville heller bruke muligheten til å gi en gave til noen som har behov for det før jul.

Hun er daglig leder på klesbutikken Image på kjøpesenteret Sandens i Kristiansand. Hun hadde ikke en god følelse rundt Black Friday-tilbudene som hun følte at butikken måtte ha. 

    — Da jeg begynte med dette, ville jeg snu Black Friday til noe positivt, og få glede ut av dagen. Jeg hadde allerede donert en gave til Blå Kors, og bestemte meg for å jobbe videre sammen med dem, forteller Forum. 

En litt bedre jul

Dermed ble Blue Friday til. Første året var det bare hennes butikk som hadde kampanjen, men allerede året etter var de blitt mange flere! Butikkene som deltar i Blue Friday-konseptet, har ikke Black Friday- tilbud, men donerer i stedet 10% av brutto omsetning denne dagen til Blå Kors. Pengene går til å finansiere Blå Kors sine julematkasser. I kassene er det julemat og ting til å få en bedre jul. 

    — Det er så mange som gruer seg til jul, både barn og foreldre. En kasse redder ikke en familie, men samtidig gjør den en forskjell fordi man føler seg sett. Man kan kjenne at noen har lyst til å strekke ut en hånd, og både bedrifter og folk har lyst til å hjelpe, sier Forum.

Blå Kors jobber med mange familier, og vet hvem som har behov for disse kassene. Antall kasser som blir delt ut, er en veldig fin måte å måle hvor mange som får hjelp, så det blir konkret for både kunder og butikker. 
    — Jeg var selv med på å kjøre ut kassene, og det var helt fantastisk å møte noen av mottakerne, forteller hun. 

Tilbudskrig vanskelig for nisjebutikkene

— Jeg ønsket meg en motpol til Black Friday, og hadde i mange år ønsket å si nei til dette. Jeg hadde en dårlig følelse for dagen.

For henne, som driver en frittstående butikk, var det ikke naturlig å kjøre store salg på produktene rett før julehandelen. Men på grunn av at de store kjedene har Black Friday, og at mange kunder forventet det, var det vanskelig å si nei.

— Det bikka i 2021 da det gikk fra Black Friday, til Black Week til Black Month. Det er helt vanvittig å forvente at butikkene skal ha salg hele tiden, og det fører til at kundene venter til neste tilbud, og aldri trenger å kjøpe noe for full pris, sier hun.

Forum ønsket å gjøre det lettere for nisjebutikkene å si nei til å bli med på Black Friday-kjøret.

Det ble viktig å "ha ryggen" til de andre nisjebutikkene, slik at de også skal tørre å si nei. Det blei veldig positivt og media tok tak i det, og da så de andre også at dette gikk bra å si nei til.

Hun var spent på hva kundene kom til å si, når butikken ikke har noen Black Friday-tilbud.

— Reaksjonene er utelukkende positive. Selvfølgelig mister vi noen kunder, noen vil heller gå og handle på tilbud et annet sted, og det er helt greit. Men veldig mange sier: Åh så deilig at ikke alle blir med på det der. De synes egentlig at det er slitsomt med markedsføringen rundt Black Friday, sier Forum.

Bærekraft

Blue Friday  har selvsagt en sosial bærekraftprofil, med et ønske om å gjøre jula bedre for de som gruer seg til jul. Samtidig mener Forum at bransjen bør tenke mer grønt. I hennes bedrift tenker de på stoffkvaliteter når de handler inn, og forsøker å gå for naturmaterialer som vil vare lenge. Det har hun inntrykk av at også andre i bransjen tenker på.

—  Alle burde tenke på det, men jeg har forståelse for at noen har mer engasjement enn andre. De rimelige kjedene har ikke like sterkt fokus på det, det er så store maskinerier. De lokale, frittstående butikkene har mer mulighet til plukke varer. Jeg tror det har snudd mye de senere årene. For noen er det genuint, for andre er det mer det riktige å gjøre, sier hun.

— Jeg vil ikke være hyklerisk, for jeg jobber jo med å selge klær. Vi kan ikke si at vi gjør alt riktig, men vi gjør det så riktig som vi kan, fra det stedet vi står.

Selv prøver Forum å lære mer om bærekraft for sitt eget liv. Hun leser om det, tenker på forbruk når hun handler og sorterer selvsagt avfall.

— Det blir en del av de enkle tingene i hverdagen. Jeg prøver å ikke handle så mye "bruk og kast-ting" og både handler og selger mye brukt til meg selv og barna.

Vil skape en bevegelse

I fjor deltok 57 bedrifter på Blue Friday-kampanjen. I år var Forum spent på om like mange ville delta, siden mange små bedrifter har det vanskelig på grunn av ekstra høye utgifter. Men allerede er de oppe i 51 butikker. Målet er å dekke enda flere kasser enn i fjor. I fjor dekket de 507 matkasser.

— Det var helt surrealistisk at vi klarte å samle inn nesten akkurat 250 000! Vi hadde sagt at vi ville dekke så mange som mulig av de 500 kassene Blå kors hadde forhåndsbestilt, og så ble det nesten nøyaktig alle, sier hun.

— Jeg er et konkurransemenneske så jeg har en konkurranse med meg selv. Jeg vil slå rekorden fra i fjor. Ser du for deg 500 hjem, er det ganske mange. Det er fint å tenke på!

Nå håper Forum at Blue Friday skal få enda mer synlighet og at det kan spre seg til flere byer. Med god hjelp fra Folk kommunikasjon og Synkron har de produsert markedsføringsmateriell, som skal vise igjen i bybildet.

— Jeg håper vi kan bli en bevegelse og at flere heller skal få lyst til å hjelpe noen andre. Vi skal male byen blå.

Publisert: 22. november 2024 14:53
Oppdatert: 25. november 2024 8:20