Det kan være vanskelig å velge dekk, men her får du noen gode argumenter for å velge piggfritt.
I Kristiansand har vi et mål om å ha færre piggdekk på veiene. Det er fordi piggdekk bidrar til mer veistøv/svevestøv og dermed dårligere luftkvalitet. Hvert år dør 1200 mennesker for tidlig i Norge som følge av svevestøv – ved å ha færre biler med piggdekk bedrer vi luftkvaliteten for utsatte. Her får du noen flere gode argumenter for å bytte til piggfritt!
I Kristiansand har vi stadig færre biler med piggdekk.
De siste årene ser vi at det er registrert en betydelig økning i andelen av piggfrie dekk, noe som er veldig positivt! Registreringen viser at vi har gått fra 66 prosent i 2019 til 79 prosent i 2024. Så her har innbyggerne våre vært flinke! Skryter klima- og miljørådgiver Alena Bohackova.
Kristiansand kommune har som mål at 85 % skal kjøre med piggfrie dekk.
Grunnen til at vi ønsker at færre skal kjøre med piggdekk, er at biler med piggdekk bidrar med vesentlig mer svevestøv enn biler uten piggdekk. Veien slites ned av piggdekkene, som når man pusser en planke med sandpapir. Faktisk blir det 40 ganger mer svevestøv med piggdekk enn med piggfrie dekk.
Om du kjører en mil hver vei til jobb med piggdekk, produseres, i følge Statens vegvesen, omtrent 200 gram svevestøv hver dag. I løpet av vinteren blir dette omtrent 20 kg asfaltstøv, som bidrar til dårligere luft!
I Kristiansand har vi rundt 49 000 biler, det vil si at om mange kjører med piggdekk vil dette føre til mye mer veistøv enn nødvendig.
Bor du et sted der du stadig har piggdekk-føre, er du kanskje en av de få som skal fylle de 15 prosentene med piggdekk i Kristiansand. For ja, det er enkelte som har ekstra behov for piggdekk. I Kristiansand gjelder dette imidlertid et mindretall.
Bor du sentralt og kjører mest i sentrale strøk er faktisk piggfrie dekk vel så gode.
Det er også et aspekt at vinteren har forandra seg her i Agder, og antallet vinterdager er dessverre mye lavere enn for 20 år siden. Meteorologisk institutt viser til at Kristiansand i perioden 1961-1990 hadde i snitt 83 vinterdager per vintersesong. I perioden 1991-2020 hadde Kristiansand 0! (Vinterdag er klimatologisk definert som døgn med en gjennomsnittstemperatur under 0 grader).
Dersom det bare skulle komme noen få dager med våt is og behov for piggdekk i løpet av en vinter, er det kanskje ikke verdt å kjøre hele sesongen med piggdekk?
Om du ikke føler deg trygg på veien disse dagene kan du vurdere om det er mulig å bli hjemme med hjemmekontor, ta buss, gå eller faktisk sykle? Piggdekk på sykkel er langt mindre belastende for veiene, og bidrar til at folk kan velge sykkelen fremfor bilen hele året.
Her får du noen flere skikkelig gode argumenter for å skifte fra piggdekk til piggfrie dekk i år.
Publisert: 23. oktober 2024 13:55
Oppdatert: 23. oktober 2024 14:55