Ikke bare et sertifikat på veggen

De siste årene har Kristiansand kommune gjort viktige grep for å gjøre klima- og miljøarbeidet til en integrert del av organisasjonen. Gjennom godt samarbeid med Miljøfyrtårn er arbeidet endelig satt i system. 

Hans Stefan Urke, Kine Beate Øynes og Hans Eikaas.

Hans Stefan Urke, Kine Beate Øynes og Hans Eikaas. Helene Spigseth Iglebæk og Solvor B. Stølevik har holdt i arbeidet med Miljøfyrtårn i Kristiansand kommune i lenger tid, mens de siste årene har teamet vært styrket av Hans Stefan Urke i en prosjektstilling, og Kine Beate Øynes i vikariat for Iglebæk, som er i foreldrepermisjon. Klima- og miljørådgiver Hans Eikaas har ansvar for blant annet klimabudsjettet.

Portrettfoto av Hans Stefan Urke.

—  Vi har lenge hatt mål og planer, men ikke noe system for å gjennomføre det. Nå har vi rigget dette slik at det ikke blir enda en handlingsplan som ligger i en skuff. Vi har ikke bare et sertifikat på veggen, men jobber systematisk med å følge opp tiltakene, sier Hans Stefan Urke, Miljøfyrtårnkonsulent med prosjektstilling i Kristiansand kommune i forbindelse med sertifisering av hele kommuneorganisasjonen.

Viktig å systematisere arbeidet

Alle deler av samfunnet må ta del i arbeidet om Norge skal nå klimamålene før 2030, og verne naturen etter Naturavtalen. Offentlige tjenester står for en vesentlig del av forbruket i Norge, derfor er det viktig å jobbe systematisk med å senke klima- og miljøpåvirkningen i tjenestene.

I Kristiansand kommune er det jobbet særlig med fire grep for å få til å sikre det lokale klimaarbeidet. Gjennom et klimaregnskap følges det med på hvor mye klimagassutslipp organisasjonen og samfunnet Kristiansand står for. Det er videre satt mål og laget planer for hvilke tiltak som skal gjennomføres. Tiltakene er systematisert i miljøledelsessystemet Miljøfyrtårn, og fordelt ut til de ansvarlige enhetene i kommunen. Til sist blir tiltakene en del av den kommunale økonomiprosessen gjennom Klimabudsjettet.

Portrettfoto av Kine Beate Øynes.

— Å jobbe med klimaledelse i en stor kommune som Kristiansand er utrolig spennende, spesielt fordi arbeidet med Miljøfyrtårn er politisk forankret. Det gjør at vi kan jobbe med det på system- og enhetsnivå, sier Kine Beate Øynes, som det siste året har jobbet med Miljøfyrtårn i Miljøvernenheten.

Det ble vedtatt at alle enheter i Kristiansand kommune skulle Miljøfyrtårnsertifiseres, og systemet ble tilpasset den kommunale organiseringen. Nå er det 134 sertifikater i kommunen, i tillegg til alle mellomnivåer. Det vil si at alle skoler, barnehager, omsorgssentre og andre kommunale enheter i Kristiansand har blitt sertifisert, og fått sin egen Miljøfyrtårn-ansvarlig.

— Vi har et veldig godt samarbeid med Miljøfyrtårn, og de har rigget organisasjonen på en god måte. Nå speiler systemet organisasjonen, og de har muliggjort et grensesnitt for klimabudsjett-innspill i Miljøfyrtårnportalen, sier Urke videre.

— Nå kan vi tydeliggjøre helt ned på enhetsnivå hvordan vi ligger an, slik at vi kan drive kontinuerlig forbedring. Det var ganske viktig for arbeidet at direktørene så hva vi må gjøre. Tidligere har for eksempel CO2-utslippene bare gått oppver, uten at vi hadde noe kontroll eller tiltak som skulle bøte på det.  Nå har vi tall og kan styre etter de riktige målene.

— De av enhetene som har vært sertifiserte i ti år, opplever plutselig at også ledelsen er interessert i resultater og arbeidet med miljø og klima, forteller Urke.

Nå er det slik at alle tiltak fra Klima og miljøstrategiens handlingsplan, klimamål og indikatorer er lagt inn i Miljøfyrtårn. Systemet sender påminnelse til Miljøfyrtårn-ansvarlige i enheten. Vi har også folk som følger opp tiltak som handler om Kristiansand som samfunn.

Suksessfaktorer

—  Det aller viktigste for at dette har fungert, er at vi har fått til en forankring i øverste ledelse. Dette er jo endringsledelse. Ikke alle er begeistret for å gjøre noe nytt, så man trenger noen ildsjeler i ledelsen som tåler å stå i litt motstand, sier Urke.

—  Vi har også lagt vekt på opplæring av enhetene, som barnehager, skoler og omsorgssentre. Miljøfyrtårn-koordinatorene vil spille en viktig rolle for kommunen fremover. Vi hjelper dem å styrke sin kompetanse, slik at de kan ta ansvar for klima- og miljøarbeidet i sine respektive områder, supplerer Øynes.

Miljøfyrtårn-koordinatorene er også en viktig kommunikasjonskanal for Miljøvernenheten ut i hele organisasjonen.

En annen suksessfaktor er at Kristiansand kommune har prioritert å ha noen ansatte sentralt i kommuneorganisasjonen, som kan hjelpe alle enheter med sertifiseringen og det videre Miljøfyrtårn-arbeidet.

—  Dette er litt unikt i kommunesammenheng. Enhetene selv rapporterer ikke i systemet, men vi henter tall fra de ulike dataleverandørene, og legger vi det inn i systemet for dem, forklarer Øynes.

Endringer for skoler og omsorgssentre

Ved hjelp av arbeidet med å sertifisere alle enheter i kommunen, har også flere blitt mer koblet på i det konkrete arbeidet med klima- og miljø. Både i utdanningsinstitusjonene og ved omsorgssentrene har arbeidet fått betydning for den daglige driften.

—  Tilbakemeldingene vi har fått fra barnehager og skoler, er at det miljøpedagogiske materialet som Stiftelsen Miljøfyrtårn har utviklet, i samarbeid med Kristiansand kommune, gjør arbeid med bærekraftig utvikling konkret, lærerikt og morsomt for barn og unge. Helse og mestring har gjennomført et større «matsvinn-prosjekt», der en ressurs­person har jobbet tett med omsorgssentre. Prosjektet har hjulpet dem med alt fra smartere bestillinger og bruk av restemat til mindre porsjoner, forteller Øynes.

—  Resultatene fra dette arbeidet minner oss på hvor stor forskjell vi kan gjøre ved å kombinere systematisk arbeid med konkrete tiltak, sier hun.

Kristiansand kommunes Miljøfyrtårnsertifikat som henger på veggen

Kontinuerlig forbedring

At en bedrift blir Miljøfyrtårnsertifisert betyr ikke at man må oppnå alle målene i det den blir sertifisert, men sertifiseringen krever årlig oppfølging med en sertifisør, der man må dokumentere at man jobber aktivt med utfordringene som er identifisert.

Selv om Kristiansand kommune har kommet langt i klima- og miljøarbeidet, er det fremdeles mye som kan forbedres. For eksempel er det en utfordring å få oversikt over de indirekte utslippene til kommunen. Altså det som kommer fra innkjøp av varer og tjenester, men der utslippene skjer utenfor kommunens grenser. Indirekte utslipp står for 10 prosent av de totale utslippene i verden.

—  You can`t manage what you don`t meassure, sier Urke. —   Vi har et styringsverktøy, men vi kan bare styre det vi måler. Klima- og miljørapportering er også gjenstand av en kontinuerlig forbedringsprosess og vi jobber godt sammen med Miljøfyrtårn for å få bedre oversikt over indirekte utslipp.

—   Klima og miljøbarometeret er basert på tallene vi har. Dette er tilgjengelig på Bærekraftig Kristiansand. Vi rapporterer og publiserer det vi gjør, dette er et av prinsippene i miljøledelse. Og er et krav fra, sier Urke videre.

Portrettbilde av Hans Eikaas

Gjennom utslippstallene fra Miljødirektoratet finnes det altså gode tall på de direkte utslippene til Kristiansand som samfunn, og gjennom Miljøfyrtårn får kommunen tall på de direkte utslippene til kommuneorganisasjonen. Miljødirektoratet har også nylig begynt å publisere oversikter over indirekte utslipp i Norge. Dette tallet viser indirekte utslipp per person i Norge.

—  Vi kan bruke det estimerte tallet fra Miljødirektoratet, gange dette med innbyggertallet i Kristiansand, og trekke fra det direkte utslippet. Men dette tallet er laget fra den nasjonale totale handelsbalansen og blir ikke så veldig konkret for Kristiansand, sier Hans Eikaas, er klima- og miljørådgiver og har jobbet mye med å få på plass klimaregnskap og klimabudsjett.

Økonomien må på plass

Det er syvende året at Kristiansand kommune har et klimabudsjett. Det har skjedd stor utvikling i prosessen i løpet av de siste årene. Prosessen har blitt mer strømlinjeformet, og nå er den koblet inn i Miljøfyrtårnsystemet.

—  Klimabudsjettet er en del av den ordinære økonomiprosessen - det eneste som er annerledes er at vi setter en effekt-merking på tiltakene. Det øker sjansen for at vi får bevilget penger til de mest effektive tiltakene. Det er altså større sjanse for bevilgning gjennom klimabudsjettet, enn om man spiller det inn i ordinær økonomiprosess, sier Eikaas.

Han forklarer at for å bli prioritert, bør et tiltak helst ha lav kostand per tonn spart utslipp, og gi vesentlige utslippsreduksjoner. Det må være tiltak som har stor gevinst.

— Klimabudsjettet blir så framstilt for økonomisk og politisk behandling. Politikerne tar de endelige avgjørelsene om økonomiplanen, og vurderer dermed hva som skal prioriteres til slutt.  

Ser mot 2030

De tre rådgiverne i Miljøvernenheten ser både utfordringer og positive tegn for framtiden i Klima- og miljøarbeidet i Kristiansand.

—  For første gang i år, er klima og miljøarbeidet i direktørområdene en del av styringsdialogen med kommunidirektøren. Det holder på å bli en prosedyre og det er innlemmet i styringssignaler fra øverste hold, og vi har systemer for å få det til, sier Urke.

—  Nå er det konkret, tilgjengelig og enhetene er godt kjent med at Miljøfyrtårn i kommunen skal prioriteres, sier Øynes. 

—  Men det er også avhengig av budsjett - det koster penger å oppnå målene. Mange av tiltakene er også besparinger, for eksempel matsvinn og energi-økonomisering. Men noen av tiltakene koster mye, som CCS (karbonfangst ved Returkraft). Dette må være politisk vilje for å oppnå, sier Eikaas.

Arbeidet med å systematisere klima- og miljøarbeidet holder frem, og det er stadige gjøremål på lista til gjengen i Miljøvernenheten.

—  Nå har vi utarbeidet et årshjul til alle Miljøfyrtårn-koordinatorene med tidsfrister og ansvarlig person slik at det blir enklere å ha oversikt over sitt område, sier Øynes.

—  Handlingsplanen gjelder hele samfunnet, klimamål og indikatorer gjelder organisasjonen - mangler kommunen som eier. Framover skal vi også jobbe med bedriftene som kommunen eier, sier Urke.

Klimaregnskap - Hvordan står det til i dag?

For å oppnå endringer må vi vite nåstatus. For klimaarbeidet er det altså hvor mye klimagass som slippes ut. Klimaregnskapet forteller oss både hvor mye klimagass som slippes ut i det geografiske området Kristiansand (direkte utslipp), og de utslippene Kristiansand er ansvarlig for gjennom innkjøp av produkter og tjenester, men som skjer andre steder (indirekte utslipp).

I klima- og miljøbarometeret kan man finne statistikk på ulike parameter som gjelder Kristiansand som samfunn, altså alle aktører innenfor kommunegrensene, og for Kristiansand kommuneorganisasjon.

Se Klima- og  miljøbarometer for å finne statistikk på klimagassutslipp for Kristiansand som samfunn og Kristiansand kommuneorganisasjon 

Mål, strategi og handlingsplan - Hva skal vi gjøre?

Det er laget en strategi og handlingsplan for hva som bør gjøres for å oppnå målene for klimagassreduksjon i Kristiansand.

Det er også vedtatt klima- og miljømål for kommunens organisasjon (2022), med indikatorer som rapporteres på årlig.  Målene strekker seg mot 2030, og har rullerende mål som følger fireårsperioden i økonomiplanen. Kommuneorganisasjonen skal for eksempel redusere klimagassutslipp med 65%.  Alle målene følges opp gjennom en eller flere indikatorer. Indikatorene har år 2021 som grunnlag, og endringene måles ut ifra dette. Kommunen rapporterte på disse indikatorene for første gang i 2023.

Miljøledelsessystem - Hvordan skal vi komme dit?

Et miljøledelsessystem setter alle planer og tiltak i system, slik at organisasjonen kan overvåke at det faktisk skjer noe for å oppnå målene.

Som en del av arbeidet med å institusjonalisere klima- og miljøarbeidet i organisasjonen, har Kristiansand kommune deltatt i et pilotprosjekt med Miljøfyrtårn. Formålet var å gjøre endringer i strukturen til Miljøfyrtårn, slik at hele kommunen ble inkludert i miljøledelsessystemet.

Etter at den nye strukturen ble vedtatt i kommunedirektørens ledergruppe i juni 2023 har nesten 100 nye enheter i kommunen blitt sertifisert.

Når alle enheter i dag har en sertifisering, skal de også sette seg mål og planlegge tilsvarende tiltak, oppfølging og rapportering. I tillegg har de vedtatte tiltakene fra kommunens handlingsplan for klima og miljø også blitt lagt inn i systemet, og fordelt til de aktuelle enhetene. Miljøfyrtårn-kontaktene får varsel når tiltakene nærmer seg en frist. 

Klimabudsjett - Hvordan prioriterer vi?

I tillegg til å ha mål og ansvarlige for tiltak, er det vesentlig at det finnes midler til å gjennomføre tiltakene. I Kristiansand kommune finnes et klimabudsjett som er koblet til økonomiprosessen.

Dette gir et system for å prioritere de mest effektive tiltakene og sikrer midler til gjennomføring. Klimabudsjettet sier noe om kostnaden knyttet til å gjennomføre klimatiltakene.

Klimabudsjettet består av tiltak som har blitt spilt inn fra hele organisasjonen, med beregninger av klimagassreduksjoner og kostnader knyttet til gjennomføring. I 2022 ble det gjort en stor jobb med å hente inn innspill bredt i organisasjonen. Da kom det over 90 innspilte tiltak. I tillegg ble tiltakene fra handlingsplanen for klima- og miljø inkludert og ikke minst klima- og miljømålene som enhetene har satt seg.

Tiltakene blir rangert i et klimabudsjett-team etter prioritet, for så å bli spilt inn i økonomiprosessen.

Publisert: 6. februar 2025 11:48
Oppdatert: 10. februar 2025 9:38